Tips & adviezen

Beste ondernemer: uw website, wat doet u er nu mee en wat kan er eigenlijk?

Beste ondernemer: uw website, wat doet u er nu mee en wat kan er eigenlijk?

Is uw website een bijzaak, visitekaartje, brochure of een marketing- en communicatie-instrument voor uw organisatie? We vroegen ons dit in 2014 ook af. We wisten dat er meer mogelijk is met internet dan we deden, maar hoe pakken we dat dan aan? Na diverse gesprekken zijn we eind 2014 in zee gegaan met een online marketing bureau uit Leiderdorp. In dit artikel de inzichten die we onderweg hebben opgedaan en uit enthousiasme graag met u delen.

De rol van uw website voor uw organisatie

Wat verwachten we nu van de website en welke kansen zijn er eigenlijk? In gesprek met onze nieuwe relatie hebben we hier meermaals over gespard. Waar de website in 2014 voor ons een bevestiging van het gesprek aan tafel was, hebben we dit in 2015 scherper gesteld. Met al ruim 22 jaar bestaansrecht vinden wij als Belastica het belangrijk om hierin mee te gaan. We hebben de volgende doelen gesteld voor onze website:

  • De website moet het verhaal aan tafel onderstrepen en bevestigen
  • De eerste indruk die bezoekers c.q. nieuwe relaties krijgen moet duidelijk maken waar Belastica voor staat
  • De website moet bereik creëren in de regio om de continuïteit van onze onderneming te ondersteunen
  • De website moet helpen om de informatie welke we maandelijks publiceren onder de aandacht te brengen van zowel bestaande relaties als potentieel nieuwe relaties in de regio

Om hieraan gehoor te geven hebben we samen met het bureau gekeken naar meer aspecten dan alleen techniek en design.
 

Een combinatie van design, techniek, marketing en statistieken

Een professionele website is anno 2015 geen aangelegenheid meer voor techneuten. Goed kunnen vormgeven is een vereiste, maar doelgericht vormgeven zoals onze relatie het noemt is voor online communicatie des te belangrijker. Daar houdt het echter ook niet op. Het evalueren van besluiten, inschatten en begroten op effecten van deze keuzes maakt van de website een business case an sich. Met alle voorgaande doelen hebben we dus geëvalueerd op al deze aspecten of we voldoen aan de eisen die hierbij komen kijken:

  • Heeft de keuze een toegevoegde waarde naar één of meer van de voorgaande doelstellingen?
  • Voorzien we bestaande en nieuwe relaties hiermee van informatie, of is de keuze enkel esthetisch?
  • Als we deze keuze maken, weegt de investering dan op tegen de verwachte resultaten op korte en lange termijn?
  • Is de keuze gericht op resultaat voor de continuïteit, of het versterken van het imago en het beter helpen en daarmee binden van onze bestaande relaties?

Vragen van formaat voor ‘alleen een website’. Maar het station van een online brochure zijn we in de ontwikkelingen van de markt inmiddels naar ons inzicht gepasseerd. Als financiële professionals wegen wij uiteraard elke investering af tegen het beoogde effect resultaat, waarom dan niet met de website?
 

Van een website naar online marketing in een notendop

Het bureau schetste in de eerste gesprekken al een beeld van wat online marketing in een notendop nu precies inhoudt. Met daarbij ook welke rol de website inneemt.

Inzichten welke we in dit proces hebben opgedaan
 

Enkele inzichten om te delen welke ons hebben geholpen om keuzes te maken:

  1. De homepage is één van de vele instappunten op de website
    Bezoekers zien met behulp van zoekmachines en bijvoorbeeld social media de homepage niet altijd als eerste indruk van de website. Een bezoeker wil veelal een antwoord op een vraag, of deze nu commercieel of informatief van aard is
  2. Een bezoeker heeft een doel voor ogen
    Hoe beter we begrijpen wat men verwacht van ons bedrijf en onze website, hoe beter we kunnen voorzien in dat doel en afwegen hoe we daar aan bij kunnen dragen. Waarvoor komt men eigenlijk naar de website? En willen we als bedrijf investeren om te voorzien in die behoeftes?
  3. Er is niet één route van A naar B
    Als bedrijf zetten we verschillende kanalen in om onze relaties te voorzien van informatie en antwoorden op vragen. Allereerst staat persoonlijk klantcontact bij ons vooraf. Verder zijn wij actief op social media (met name Twitter), we schrijven artikelen en blogs, we verzenden periodiek nieuwsbrieven, we zijn telefonisch bereikbaar, corresponderen per e-mail en per post en we denken proactief met onze klanten mee. Met dat besef, waar we ook zien dat zoekmachines onze website steeds beter weten te vinden, is het veel zinvoller om de keuzes te maken.
     

Van bereik naar conversie
 

Het bureau schetst daarbij onderstaande afbeelding om een betere indruk te krijgen van hoe men nu van een behoefte naar een commercieel of informatief antwoord komt. In een notendop de drie belangrijkste stappen in dit proces:

  1. Bereik: Hoe vaak komt iemand in contact met de organisatie?
    Een tweet in de tijdslijn, een zoekresultaat op Google, een nieuwsbrief in de mailbox, het zijn allemaal momenten waarop het bedrijf in beeld komt van een potentiële of bestaande relatie. Hoe groter het bereik, hoe groter de kans dat men de keuze maakt om de website te bezoeken
  2. Interactie: Hoeveel bezoekers zien we terug op de website?
    Met enkele duizenden bezoekers per maand, een resultaat wat we mede met behulp van het bureau hebben bewerkstelligd, kunnen we trots zijn. Maar enkel deze aantallen zegt niets over de mate van het behaalde resultaat. De interactie, de stap om van een merkindruk tot meer informatie te bewegen, dat is een vereiste om tot het vervullen van een behoefte te komen
  3. Conversie: Hoeveel antwoorden hebben we op de vragen kunnen geven?
    Het woord conversie staat voor het behalen van een gewenst resultaat. Dit kan zijn: een gesprek op ons kantoor, een verzoek tot contact of meer informatie, een concreet verzoek tot een offerte, PDF download of printje van een artikel of een inschrijving op een nieuwsbrief.
     

Schematisch kijken we dan naar dit overzicht:
Over uw website accountable maken
 

Bevestiging van uw verhaal of een actief marketing- en communicatie-instrument?

Er is ongelofelijk veel mogelijk op internet, waardoor er door de bomen het bos misschien niet meer gezien wordt. Welke keuzes zijn nu verstandig, en hoe kan ik deze keuzes met bijbehorende investering goed afwegen? Als bedrijf is het voor ons inmiddels geen keuze meer om enkel een brochure online te hebben, omdat we merken dat op zijn minst onze klanten de gepubliceerde informatie waarderen en we ook nieuwe contacten opdoen met de website. Aan u dan de vraag, is uw website een bevestiging van uw verhaal, of zet u uw website in als een actief marketing- en communicatie-instrument? Dit artikel is overigens ontwikkeld in samenwerking en met bijdrage van voornoemd online marketing bureau en zien wij voor onze relaties als een toegevoegde waarde om te delen. Ziet u dat ook als een toegevoegde waarde? Laat het ons per e-mail weten op belastica@belastica.nl





Vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het weten.


Typ bovenstaande code over.
Terug naar overzicht